Samsun’un
kent kimliği kazanımda
arkeolojik ve kültürel
çalışmalar öncelikli değildir. ‘’Marka Yolculuğu’’
ile başlayan kentin neoliberal
sisteme açılma serüveni, Spor kenti, Sağlık Kenti, Lojistik
kent, Enerji kenti vb. gibi kavramlarla hiçbir
yere ulaşmadı.
Kent
kimliği kenttin sosyolojik ve
kültürel yapılanmasını kavramak
ile kazanılıyor. Kentin turizm
potansiyeli kısa vadeli çalışmalar ile değil, uzun
soluklu projeler ile
belirlenmeli..
Bu
yönde önemli çalışmalar
yapılmıyor değil. Ancak kent
insanı ile paylaşımı, her zaman ki
gibi sorunlu..
Son
yıllarda Büyükşehir Belediyesinin
bu yönde çalışmaları
olumlu bir yöne
devriliyor. Ancak insan paylaşımı
arttırılmalı diye düşünüyorum.
………………
Uzun
süredir Vezirköprü Oymaağaç Köyünde Nerik
Antik Kenti kazıları
yapılıyor.
Kazı
Başkanı Arkeolog Prof. Dr. Rainer C. CZICHEN:
“Yaptığımız kazı çalışması alanında, Hitit din merkezinin olduğunu düşünüyoruz.
Şu ana kadar bulduklarımız da öyle bir şeyin olduğunu gösteriyor. Burada özel
Nerik yazısı bulduk. Yani şu anda yüzde
95 Nerik olduğundan eminiz. Nerik, Hitit kralları için önemli bir yerdir.
Her sene burada birkaç festival yapmışlar. Hatta burada hava tanrıları için
saygı göstermişler, törenler yapmışlar ve hatta kurbanlar bile kesmişler.’’
diye belirtiyor.
Nerik Antik
Kenti ile ilgili
bilimsel çalışmalar:
‘’Nerik, Kuzey Anadolu’da yaşayan
Hattilerin en önemli merkezlerinden biridir. Hitit İmparatorluğu’nda asimile
olan Hattiler; kült, din, mitoloji ve idare konularında Hititleri olumlu bir
şekilde etkilemişlerdir. Eski Hitit Döneminde yazılan Hitit kanunlarına göre sadece
dört şehrin; yani Hattuşa, Nerik, Arinna
ve Ziplanda’nın vergi ödemesi gerekmiyordu. Böyle bir imtiyaz Nerik’in
önemini öne çıkarmaya yetiyor. Hem İlluyanka
efsanesi hem de Purulliyaş şenliği,
Hititlerin en önemli şenliklerindendi ve Nerik’te yapılırdı. Nerik’in panteonu,
özellikle Nerik’in hava tanrısı – aynı zamanda kral Hattuşili III’ ün özel
tanrısıydı – ve Hititlerin önemli tapınaklarından biri olan Dahanga, Nerik’te
bulunuyordu.’’ diyorlar.
Hititlerde son çalışmalara göre
18 bayram tespit edilmiştir. Bunlardan en önemlisi kuşkusuz Purulliyaş adı verilen bahar
bayramıdır. Bu sözcük Hatti kökenlidir ve kök olarak "dünyanın"
anlamına gelmektedir. Bu bayram çeşitli ayinlerle ve mitosların canlandırılması
ve anlatılması ile kutlanırdı.
………………………….
Vezirköprü kentsel
kimlik açısından yeniden
değerlendirilmelidir. En kısa
sürede Akademik katılımlı
bir ‘’Vezirköprü Çalıştayı’’ yapılmalı, kentsel
kimlik ön plana
çıkaracak çalışmalar ve yol
haritası belirlenmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder