8 Haziran 2015 Pazartesi


ACİL SERVİS  HİZMETLERİ SOS VERİYOR!

DR.CEM ŞAHAN

Geçen hafta Samsun’da  Yoğun  Bakım ünitelerinin  yoğunluğu ve  yer  bulunmaması üzerine  gazetemizde bir  dizi yazı ve haber  yayınlandı.Sonra Zekeriya’nın  bu konuda  görüş aldığı yöneticilerin görüşleri yer buldu  gazete  sayfalarında..

Sorunun  daha derin  bir  temelinin olduğunu  düşünüyorum.

Sağlıkta  Dönüşüm  Programı  adı  altında  13  yıllık bir  yıkım  programının  bizi  getirdiği noktanın bir  görüntüsüdür yaşananlar..

*Bugün Samsun’da  Acil  servislerde  hekim  istihdamı yetersizdir.

*Bugün Samsun’da  Acil servislerde  hemşire  istihdamı yetersizdir.

*Bugün Samsun’da  Acil servislerde  yardımcı sağlık  Personeli  yetersizdir.

*Bugün  Samsun’da  acil servislerde  güvenlik  sorunu vardır.

*Merkezdeki tek devlet  hastanesinde  ortalama  acil serviste  ortalama günde  1100  hasta  bakılmaktadır. Bu hizmet 12 saat  için  2 hekim  tarafından  verilmektedir. Kimsenin  aklına  bu merkezi  hastanenin  17 olan acil  servis hekim  istihdamının neden 12(10) olduğu konusunda  ve  bunu  sağlamanın gerekliliği konusunda bir girişim gelmemektedir. 1100-1200  rakamı sadece  çok büyük afetlerde  rastlanabilecek  sayıdır.

*Acil serviste  görev yapan hekimler, tedirgindir. Yoğun iş yükü ile  karşı karşıyadır. Nöbet sistemleri insani değildir.

*Acil  servislerde  görev yapan  hemşirelerin yoğun bir  tükenmişlik içinde olduğunu, onları 1 dakika  izlerseniz hemen anlarsınız. Samsun’da temel itirazlar, Haftada 3 ‘ü bulan gece çalışması,Sağlık erkine yakın duranların nöbetten muaf tutulması,Acil servislerde ve yoğun bakımlarda çok az sayıda hemşire görevlendirilmesi,Teknik imkânsızlıkların hemşirelere yüklenmesi, Gece nöbetlerindeki ilaç sıkıntısı, Gece nöbetlerinde diğer sağlık personeli eksikliğine bağlı artan iş yükü, Sürekli doldurulan form benzeri dokümanlardan,  hastaya ayrılan sürenin kısalması,Gece güvenliğinin hastane yönetimlerince sağlanamaması, Yoğun bakımlarda hekim istihdam edilememesine bağlı ek iş yükü, İş yükünün eşit dağıtılamamasına bağlı sorunlar, Yönetenlerin hürmetsiz davranışları üzerinde yoğunlaşıyor.

*77 milyonluk ülkede 2014 yılında:

370 milyonun üzerinde hastane polikliniği,

100 milyonu geçen acil başvurusu!

Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Sağlık Tesisleri Acil Sağlık Hizmetleri Daire Başkanı Sağlıkta Verimlilik Dergisinin Kasım 2014 tarihli sayısında şöyle yazıyor:

a) Basamak sağlık hizmetlerinin yetersizliği sebebiyle hastaların acil servisi tercih etmesi

b) Hastane iç ve dışından acil servislere uygunsuz olarak yönlendirilen, diğer birimlerde sonuçlandırılması gereken hastaların acil servisler üzerinde yarattığı ek yük

c) İç sevkler- polikliniklerden tedavi, yatış ve basit işlemler için acil servislere yönlendirilen hastalar

d) Kronik hasta bakım olanaklarının yokluğu sebebiyle bu hastaların acil servisler dışında alternatifinin olmaması

e) Randevusuz bakım olanaklarının olmaması dolayısıyla bu şekilde hizmet veren tek yer olan acil servislere hastaların başvurmak zorunda kalması

f) Adli vaka giriş-çıkış muayeneleri, enjeksiyonlar, pansumanlar, hastalık raporu alma, işbaşı kağıdı alma gibi acil olmayan durumların acil servis üzerinde yarattığı ciddi iş yükü

g) Acil servis hizmetlerinin acil olmayan haller için diğer birimlere göre daha ucuz olması”

Samsun ve  Ülkemizde ki Acil servisler Dünya’nın hiçbir yerinde olmadığı kadar yoğundur, içinden çıkılmaz hale sürüklenmiştir. Kar amacına odaklanan sağlık sistemi sadece yoksul yurttaşlarımızı değil, oluşturduğu güvensizlik ortamı nedeniyle ödeme gücü olan yurttaşımızı da tedirgin eden noktaya ulaşmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder