ACİL SERVİS HİZMETLERİ SOS VERİYOR!
DR.CEM ŞAHAN
Geçen
hafta Samsun’da Yoğun Bakım ünitelerinin yoğunluğu ve
yer bulunmaması üzerine gazetemizde bir dizi yazı ve haber yayınlandı.Sonra Zekeriya’nın bu konuda
görüş aldığı yöneticilerin görüşleri yer buldu gazete
sayfalarında..
Sorunun daha derin
bir temelinin olduğunu düşünüyorum.
Sağlıkta Dönüşüm
Programı adı altında
13 yıllık bir yıkım
programının bizi getirdiği noktanın bir görüntüsüdür yaşananlar..
*Bugün
Samsun’da Acil servislerde
hekim istihdamı yetersizdir.
*Bugün
Samsun’da Acil servislerde hemşire
istihdamı yetersizdir.
*Bugün
Samsun’da Acil servislerde yardımcı sağlık Personeli
yetersizdir.
*Bugün Samsun’da
acil servislerde güvenlik sorunu vardır.
*Merkezdeki
tek devlet hastanesinde ortalama
acil serviste ortalama günde 1100
hasta bakılmaktadır. Bu
hizmet 12 saat için 2 hekim
tarafından verilmektedir.
Kimsenin aklına bu merkezi
hastanenin 17 olan acil servis hekim
istihdamının neden 12(10) olduğu konusunda ve
bunu sağlamanın gerekliliği
konusunda bir girişim gelmemektedir. 1100-1200
rakamı sadece çok büyük
afetlerde rastlanabilecek sayıdır.
*Acil
serviste görev yapan hekimler,
tedirgindir. Yoğun iş yükü ile karşı
karşıyadır. Nöbet sistemleri insani değildir.
*Acil servislerde
görev yapan hemşirelerin yoğun
bir tükenmişlik içinde olduğunu, onları
1 dakika izlerseniz hemen anlarsınız. Samsun’da
temel itirazlar, Haftada 3 ‘ü bulan gece çalışması,Sağlık erkine yakın
duranların nöbetten muaf tutulması,Acil servislerde ve yoğun bakımlarda çok az
sayıda hemşire görevlendirilmesi,Teknik imkânsızlıkların hemşirelere
yüklenmesi, Gece nöbetlerindeki ilaç sıkıntısı, Gece nöbetlerinde diğer sağlık
personeli eksikliğine bağlı artan iş yükü, Sürekli doldurulan form benzeri
dokümanlardan, hastaya ayrılan sürenin
kısalması,Gece güvenliğinin hastane yönetimlerince sağlanamaması, Yoğun
bakımlarda hekim istihdam edilememesine bağlı ek iş yükü, İş yükünün eşit
dağıtılamamasına bağlı sorunlar, Yönetenlerin hürmetsiz davranışları üzerinde
yoğunlaşıyor.
*77 milyonluk ülkede 2014
yılında:
370 milyonun üzerinde
hastane polikliniği,
100 milyonu geçen acil
başvurusu!
Türkiye Kamu Hastaneleri
Kurumu Sağlık Tesisleri Acil Sağlık Hizmetleri Daire Başkanı Sağlıkta
Verimlilik Dergisinin Kasım 2014 tarihli sayısında şöyle yazıyor:
a)
Basamak sağlık hizmetlerinin yetersizliği sebebiyle hastaların acil servisi
tercih etmesi
b)
Hastane iç ve dışından acil servislere uygunsuz olarak yönlendirilen, diğer
birimlerde sonuçlandırılması gereken hastaların acil servisler üzerinde
yarattığı ek yük
c)
İç sevkler- polikliniklerden tedavi, yatış ve basit işlemler için acil
servislere yönlendirilen hastalar
d)
Kronik hasta bakım olanaklarının yokluğu sebebiyle bu hastaların acil servisler
dışında alternatifinin olmaması
e)
Randevusuz bakım olanaklarının olmaması dolayısıyla bu şekilde hizmet veren tek
yer olan acil servislere hastaların başvurmak zorunda kalması
f)
Adli vaka giriş-çıkış muayeneleri, enjeksiyonlar, pansumanlar, hastalık raporu
alma, işbaşı kağıdı alma gibi acil olmayan durumların acil servis üzerinde
yarattığı ciddi iş yükü
g)
Acil servis hizmetlerinin acil olmayan haller için diğer birimlere göre daha
ucuz olması”
Samsun
ve Ülkemizde ki Acil servisler Dünya’nın
hiçbir yerinde olmadığı kadar yoğundur, içinden çıkılmaz hale sürüklenmiştir.
Kar amacına odaklanan sağlık sistemi sadece yoksul yurttaşlarımızı değil,
oluşturduğu güvensizlik ortamı nedeniyle ödeme gücü olan yurttaşımızı da tedirgin
eden noktaya ulaşmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder