GELECEK ATÖLYESİ
SAYIŞTAY RAPORU
DR.CEM ŞAHAN
Biliyorsunuz.
Şehir Hastaneleri
efsanelerini sık sık bu satırlarda
okuyorsunuz.
Kamusal alanın
özel sermaye birikiminde
ara basamak olan
Kamu Hastaneleri Kurumu ve
Kamu hastaneleri Birliği 1. yılını 1
Kasım’da doldurdu. Sayıştay
bu kurum ile
ilgili bir rapor
hazırladı. Türk Tabipleri
Birliği bu raporu
değerlendirdi:
Sayıştay’ın başlıca görevleri
arasında kamu idarelerinin gelir, gider ve malları ile bunlara ilişkin hesap ve
işlemlerin kanunlara ve diğer hukuki düzenlemelere uygunluğunu saptamak ve mali
rapor ve tabloların doğru ve güvenilir olduğuna ilişkin makul güvence elde
etmek için denetim yapmak ve rapor hazırlamak vardır.
Sağlık Bakanlığı ve bağlı kurumların
2012 yılı bütçeye ilişkin mali tablolar ile bilgi ve belgeler Sayıştay’a
iletilmemiştir ve bu nedenle Sayıştay
Sağlık Bakanlığı ve bağlı kurumların gelir, gider ve malları ile bunlara
ilişkin hesap ve işlemlerinin kanunlara ve diğer hukuki düzenlemelere
uygunluğu, mali rapor ve tablolarının güvenilirliğine ve doğruluğuna ilişkin
görüş bildirememiştir.
Oysa
denetlenen kamu kurumunun yönetimi,
*Hazırlanmış olan mali rapor ve
tabloların doğru ve güvenilir bilgi içerecek şekilde zamanında Sayıştay’a
sunulmasından,
*Bir bütün olarak sunulan bu mali
tabloların tüm önemli yönleriyle doğru ve güvenilir olarak yansıtmasından ve
ister hata isterse yolsuzluktan kaynaklansın bu mali rapor ve tabloların önemli
hata veya yanlış beyanlar içermemesinden,
*Kamu idaresinin gelir, gider ve
malları ile bunlara ilişkin hesap ve işlemlerinin kanunlara ve diğer hukuki
düzenlemelere uygunluğundan,
*Mali tabloların dayanağını oluşturan
bilgi ve belgelerin denetime hazır hale getirilmesinden ve sunulmasından
sorumludur.
Sayıştay tarafından denetlenen kamu
idaresi, denetim için gerekli olan mali tablolar ile bilgi ve belgeleri
zamanında Sayıştay’a sağlamaktan kaçınması bu kurumların mali rapor ve
tabloları,gelir ve gider ile bunlara ilişkin hesap ve işlemleri, kanunlara ve
hukuki düzenlemelere uymadığı,doğru ve güvenilir bilgi içermediğine ve sonuç
olarak da yolsuzluk yapılmış olabileceğine işaret eder.
TÜRKİYE
KAMU HASTANELERİ KURUMU DÖNER SERMAYE BÜTÇESİNDE NELER OLUYOR?
Genel bütçeye ve genel idari
esaslarına tabi olmayan Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu döner sermaye bütçesi
denetim raporunda tespit edilen usulsüzlüklerinden bazı örnekler.
1- Kurumun bünyesinde faaliyet
gösteren 983 adet döner sermaye işletmelerinin konsolide edilmiş mali
tabloların tam ve doğru olmadığı, mali tabloların birbirini doğrulamadığı,
hesap kayıtlarının gerçeği yansıtmadığı görülmüştür.
2-Hastanelerin bir kısmında Sağlık
turizmi ve turistin sağlığı hizmeti kapsamında elde edilen gelirlerin aykırı
muhasebeleştirildiği görülmüştür.
3- Kuruma bağlı sağlık tesislerinin
Kamu Haznedarlığı Genel Tebliği ve Mali Mevzuat Hükümlerine aykırı olarak;
bankalarda mevduat bulundurmak karşılığında faiz haricinde menfaat temin etmek
suretiyle bütçe dışı bir takım kaynaklar kullanma yolunu tercih ettiği müşahede
edilmiştir.
4- Taşıt Kanuna aykırı araç
kiralanması olduğu; banka kaynaklarından temsil-ağırlama niteliğinde harcama
yapıldığı,
5- Banka kaynakları ile normalde
bütçeden ödenmesi mümkün olmayan para cezalarının ödendiği; Banka kaynakları
ile yapılan alımlarda faturaların içeriğinin açık olmadığı; Banka kanalıyla
hastane hizmetleri ile ilgisi olmayan harcama yapıldığı, görülmüştür.
6- Kuruma bağlı sağlık tesislerindeki
ticari alanlara ilişkin ihale işlemlerinin mevzuata uygun şekilde
yürütülmediği, kira bedelleri ile elektrik, su ve ısınma giderlerine katılım
paylarının tam ve zamanında tahsil edilmediği ve doğru muhasebeleştirilmediği
görülmüştür.
7- Kuruma bağlı hastanelerde çalışan
personele döner sermaye gelirlerinden dağıtılan ek ödemelerin hesaplanmasında
yanlış yapıldığı, personele yapılan ek ödemelerle ilgili olarak bazı sağlık
tesislerinde yasal mevzuatın izin verdiği en üst sınırın üstünde, genelge hükümlerinin
mevzuata aykırı şekilde uygulanması nedeniyle ödeme yapıldığı, görülmüştür.
8- Bazı sağlık tesisleri tarafından
Medikal Ulak’a (MEDULA) girişi yapılan malzemelerin alış fiyatları ve fatura
edilmesi gereken tutarlar ile faturalandırdıkları tutarlar arasında önemli
farklar olduğu ve sağlık tesisleri tarafından üretilen fatura tutarlarının
Sağlık Uygulama Tebliği hükümlerine aykırı olarak fazla gösterildiği
görülmüştür.
9- Kuruma bağlı döner sermeye
işletmelerinin 2012 Mali Yılı denetimi kapsamında farklı illerdeki hastanelerin
personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım ihalelerinin incelenmesinde;
a) İhale dokümanında öngörülen
sürede işçi ücretlerinin ödenmemesine karşın ilgili şartname ve sözleşmede
hüküm altına alınan gecikme cezalarının tahakkuk ettirilmediği;
b) Personel çalıştırılmasına dayalı
hizmet alım ihalelerinde kontrol teşkilatlarının kurulmadığı,
c) İhale dokümanında ödenmesi
öngörülen yemek, yol v.b nitelikteki ödemelerin hiç ödenmediği veya eksik
ödendiği ve yaklaşık maliyetin hatalı hesaplandığı saptanmıştır.
Kurumun 2012 yılı Bütçesine göre
bütçe harcamaları 4.385.517.000,00 TL olması öngörülmüştür Döner sermaye
18.079.287.709,59 TL olan toplam brüt gelirlerin, tüm giderler toplamı
17.907.045.781,31 TL olarak gerçekleştiği görülmektedir.
Sonuç
olarak sağlığın piyasalaşmasında önemli bir aşama olan Sağlık Bakanlığında
gerçekleşen yapısal dönüşümün bir dizi yolsuzluğa kapı açtığı görülmektedir. Bu
durum kabul edilemez. Bu kurumlar bir an önce kamu adına denetim görevi yapan
Sayıştay’a gerekli bilgi ve belgeleri iletmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder